۱۳۸۶ دی ۲۴, دوشنبه

فتوای حرمت قمه زنی حضرت آیه الله العظمی بهجت حفظه الله /تکذیب فتوای حلیت

آيت الله العظمي بهجت پس از پایان درس خارج فقه خود در تاریخ 26 آذزر 1386گفته‌هاي نسبت داده شده به خود را در سي‌دي پر از تحریف و دروغ “حقيقت مظلوم" تكذيب نمودند. میتوانید این خبر را در خبرگزاری حوزه های علمیه ببینید:

http://www.rasanews.com/Negaresh_site/FullStory/?Id=26069


داستان کامل ماوقع:
دو سال پيش عده‌اي جريان حامي بدعت قمه‌زني در اصفهان براي ترويج اين عمل خرافي اقدام به ساخت سي‌دي نمودند كه در آن با بهره از تمام حيله‌ها و ابزارهاي فريب به ترسيم چهره‌اي شرعي! و مظلومانه! براي قمه‌زني پرداختند. در اين سي‌دي كه به صورت بسيار انبوه و با بودجه‌هاي مشكوك در تمام كشور منتشر گرديد از تحريف روايات گرفته تا تحريف كلام علماء استفاده شد. كه با گذشت بسياري از دروغ ها آشكار گرديده و بر زشتي كار سازندگان اين سي دي افزود. متأسفانه در يكي از همين تحريفات، نسبتي كذبي توسط يكي از سخنرانان به آيت الله العظمي بهجت داده شد كه چندي پيش ايشان صريحاً آن را تكذيب نمودند. سخنران فوق مدعي شد كه حدود سي سال قبل در روضه‌اي كه در منزل آيت الله بهجت تشكيل شده بود از ايشان شنيده است كه فرموده‌اند: در زمان آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني آن زعيم بزرگ به جهت سخنان يكي از روشنفكران پيرامون حرمت قمه‌زني فتوا به وجوب قمه‌زني! داده و فرمودند هركس توانايي دارد بايد امسال قمه‌بزند. در آن سال حدود 700مجتهد!!! به اطاعت از حكم سيد قمه زدند اما من(آيت الله بهجت) چون ديدم هم مي‌ترسيدم و بنيه و هنر اين كار را ندارم براي اينكه مخالفت با مرجعم سيد ابوالحسن نكنم لباسي پوشيده و به ميان قمه‌زنان رفتم و آن لباس من خوني شد و آن را نشُستم و وصيت كرده‌ام آن را با من دفن كنند!!! چون به امر مرجعم چنين كردم.
گفتني است آيت الله العظمي بهجت ضمن دستخطي كه اصل آن هم‌اكنون موجود است و آن را در کنار همین نوشته می بینید، ضمن تكذيب اين ادعا فرمودند: آنچه من فرموده‌ام آن است كه مرجع بزرگوار آيت الله العظمي سيد ابوالحسن مديسه‌اي اصفهاني با قمه‌زني مخالف بوده‌اند و تا پايان حيات خود نيز بر اين رأي و نظر باقي بودند. و چنين لباسي نيز هم‌اكنون نزد من وجود ندارد.
جالب اينجاست كه اين تهمت بزرگ در حالي به آيت الله اصفهاني زده شد كه همان گونه كه آيت الله بهجت نيز فرمودند ايشان يكي از مخالفان سرسخت قمه‌زني بوده‌اند. در اينجا با بهره از كتاب « قمه‌زني سنت يا بدعت؟» گزارشي از جزئيات فتواي ايشان را ارائه خواهيم نمود: (قضيه از آنجا آغاز شد كه)مرحوم آيت الله العظمي سيد محسن امين در كتاب خويش به نام «التنزيه لاعمال الشيبه» با استدلال و برهان ثابت مي‌كند قمه‌زني و برخي ديگر از خرافات رايج در عزاداري امام حسين عليه السلام نه تنها ثوابي ندارد بلكه از نظر شرع مقدس حرام و از كار‌هاي شيطان است. در پي انتشار اين اثر، كه با هدف پاكسازي گردهمايي‌هاي‌ مذهبي از بدعت‌ها و گمراهي‌ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند، كه برخي از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وي گوشزد كردند. تبليغات فراگير درباره دانشمند مصلح دمشق چنان مؤثر افتاد كه حتي گروهي از گويندگان مذهبي در مسجدها به بيان گمراهي‌هايش پرداختند و برخي از مردم با گرو نهادن خانة خود و به دست آوردن اندكي پول، در جهاد نامقدس ضد سيد محسن شركت جستند. ولي از آنجا كه حق با سيد بود، بالاخره پيروز و سربلند شد. تا آنجا كه پس از اندك زماني، آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني(كه در آن زمان مقام رياست تامه و مرجعيت عامه را داشتند) به طرفداري از امين عاملي وكتاب بيداري بخش او فتوا صادر كرد و با صراحت گفت: «انّ استعمال السّيوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما يجري اليوم أمثاله في مواكب العزاء بيوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غير شرعي.» یعنی: «به كاربردن شمشيرها (=قمه‌زني) و زنجيرها و طبل‌ها و بوق‌ها و كارهايى مانند اين امور كه امروزه در دسته‌هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غير شرعى است.»
رك: استاد حسن شبر، تاريخ العراق السياسي المعاصر، ج2، ص340؛ دايرة المعارف تشيع، ج2، ص531؛ و جعفرالخليلي، هكذاعرفتهم، ج3، ص207؛ سيد محسن امين، اعيان الشيعه، ج10، ص378؛ همچنين سخنان سيد ابوالحسن اصفهاني بر ضد قمه‌زني در يك رساله فارسي به نام انيس المقلدين در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهراني، الذريعه، ج2، ص466 و هكذا عرفتهم، ج3، ص229) براي اطلاع از جزئيات ديگر تحريفات اين سي دي مي‌توانيد به كتاب « قمه‌زني سنت يا بدعت» نوشته اقای مهدی مسائلی ، نشر گلبن اصفهان مراجعه كنيد. منبع مطلب: http://ghamezani.parsiblog.com/378691.htm

البته فتوای قبلی ایشان هم گویا بود که ایشان در شرایط حاضر این عمل را مجاز نمی دانند.متاسفانه برخی وبلاگ ها و سایت ها و کتاب هایی که از طرف متعصبان تحریف گر انتشار یافته اند همین فتوا را به نحو بسیار ناقصی نقل کرده اند که با فتوای اخیر ایشان تمام ابهامات و دروغ هایی که به ایشان نسبت داده بودند رفع شد. به زبان فنی و فقهی این فتوا با دقت نگاه کنید: آية الله العظمي محمد تقي بهجت : مساله 1830:«حكم قمه زنی به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود يا ديگرى است، به حدّى كه حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشكال ندارد.» منبع: سایت آية الله بهجت - احكام عزادارى www.mtb.ir/fa

۵ نظر:

ناشناس گفت...

اقاي بهجت قمه زنی را تایید نکرده و اخبار منتشر شده دروغ است.
قمه زنی یعنی ریختن آبروی اسلام
اما عزاداریهای صحیح مایه عزت اسلام است
در این باره مراجعه کنید به وبلاگ زير :
http://www.islamdin.blogfa.com/

amir گفت...

سلام - با افتخار لینک شدید.
اگر صلاح دانستید اینگونه لینک کنید ...
* اسلام عشق زندگی *

پارسا عبدی گفت...

مشکل این جاست که اکثریت فقهای شیعه قبل از انقلاب قمه زنی، زنجیر زنی و... را عین عزاداری میدانستند و به این اعمال دعوت مینمودند و حتی آقای خمینی نگفتند قمه زنی حرام است، بلکه عنوان کردند در شرایط حاضر جایز نیست...
برادر من، در حال حاضر نیز اکثر علمای شیعه فقط به خاطر اینکه جلوی جهانیان آبروی تشیع نرود با این قبیل اعمال مخالفت مینمایند ولی اعتقاد ندارند که حرام حرام است، بسیاری از علمای مواجب بگیر نیز تنها اعلام نمودند چون مقام معظم رهبری فتوا بر حرام بودن داده اند باید تبعیت کرد... زیرا هنوز مرتجعند... و اگر بر حرمت فتوا میدهند به خاطر حرف دیگران است نه اصالت حرمت این خزعبلات...
فکر میکنم اگر کمی خردمند باشیم اصل قضیه را میگیریم...
واقعا علمای شیعه موجب سرشکستگی اند

ناشناس گفت...

سلام
در جواب پارسا عیدی باید گفت که عزیز من کمی فقه مطالعه می کردی هپروت نمی گفتی. حکم اولی و حکم قانوی و حکم حکومتی هر سه حکم اسلامند در اقتضائات مختلف. متاسفم که علمای گرانقدر ی که حکم حکومتی را تائید کرده اند مرتجع دانستهاید. معلوم است فقط با تندی و عجله نوشته اید و اصلا عالمانه ننوشته اید. خدا کمی انصاف دهد.

وبلاگ عاشورا گفت...

قمه زنی حرام بوده و هست. من فتاوای حدود هفتاد نفر از بزرگترین علمای صد سال پیش تا کنون را دارم که این عمل بدعت امیز مسیحی را حرام می دانند.

می توانید در وبلاگ عاشورا ببینید.

این آقای پارسا عیدی خیلی عجول و غیرکارشناسانه حرف زده است و متاثر از تبلیغات مخالفان اسلام و تشیع بودهاست که قمه زنی را جائز جلوه می دهند. ممنونم از شما که روشنگری کرده اید.

درباره من

فرازهایی از سخنان رهبر فرزانه: ...کسي که با مسائل کشور شوروي سابق و اين بخشي که شيعه‏نشين است(جمهوري آذربايجان)آشنا بود، مي‏گفت: دستورالعمل رؤساي کمونيستي به زيردستان خودشان اين بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند، نماز جماعت برگزار کنند، قرآن بخوانند، عزاداري کنند، هيچ کار ديني نبايد بکنند؛ اما اجازه دارند قمه بزنند! چرا؟ چون قمه زدن، براي آنها يک وسيله تبليغ بر ضدّ دين و بر ضدّ تشيع بود. بنابراين، گاهي دشمن از بعضي چيزها، اين گونه عليه دين استفاده مي‏کند. هرجا خرافات به ميان آيد، دين خالص بدنام خواهد شد.